Inschatting van het voorkomen van enkele soortengroepen in Averbode Bos & Heide

Natura 2000
Studie
Vleermuizen
Vlinders

Het recent verworven natuurgebied Averbode Bos & Heide (gemeentes Scherpenheuvel-Zichem, Tessenderlo, en Veerle-Laakdal) is een zeldzaam groot aaneengesloten natuurgebied binnen het Vlaamse landschap. Het biodiversiteitspotentieel van dit reservaat is bovendien erg groot: enerzijds door zijn grootte, maar anderzijds ook door zijn ligging op de scheiding van het Hageland en de Zuiderkempen. Hierdoor treedt er binnen dit gebied van noord naar zuid een geleidelijke substraatovergang op van zandduinen naar ijzerzandsteen met geassocieerde veranderingen in flora en fauna. Als voorbereiding op een groot inrichtingsproject en in het kader van enkele Vlaamse inventarisatieprojecten gebeurden hier – door de inzet van vrijwilligers – reeds inventarisaties van hogere planten en enkele opvallende faunagroepen (meerbepaald vogels en amfibieën). Door de omvang van het gebied is het echter niet mogelijk om op één of zelfs enkele jaren tijd een goed beeld te krijgen van lokale diversiteit. Van het grootste deel van de faunarijkdom binnen dit gebied bestaan bovendien slechts anekdotische gegevens die niet meer dan een indicatie zijn voor de lokale rijkdom van de betreffende groep (dag- en nachtvlinders, libellen, Dipteren, sprinkhanen, vleermuizen, ...).