Waarnemer in actie

Meetnetten: vrijwilligers volgen dieren- en plantensoorten op voor het Vlaamse natuurbeleid

8 apr 2016
Biodiversiteit
LIFE BNIP
Meetnetten
Natura 2000
Studie

De komende 5 jaar zullen vrijwilligers van Natuurpunt in opdracht van het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) populatiegegevens verzamelen over 79 bedreigde dier- en plantensoorten, en over alle vogelsoorten. “We zijn tevreden dat de kennis en veldervaring van onze vrijwilligers verzilverd wordt en dat ze op die manier kunnen bijdragen aan een goed onderbouwd natuurbeleid”, zegt Wouter Vanreusel van Natuurpunt Studie.

Meten is weten: het Vlaams natuurbeleid heeft continu gegevens nodig om de toestand van dier- en plantensoorten in Vlaanderen te kunnen opvolgen. Op die manier kunnen de juiste beleidsmaatregelen genomen worden om te vermijden dat soorten sterk achteruitgaan en verdwijnen. Ook voor de rapportage aan Europa, in functie van de Vogel- en Habitatrichtlijn, is er nood aan wetenschappelijke gegevens over dieren- en plantensoorten.

Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek (INBO) heeft voor 79 soorten specifieke methodieken uitgewerkt om de gegevens te verzamelen: transecttellingen op vaste routes voor libellen en dagvlinders, sporen zoeken van otters, puntmetingen bij broedvogels, roepkoren bij amfibieën of feromonenvallen voor kevers. Natuurpunt voorziet opleidingen voor vrijwilligers om deze methodes onder de knie te krijgen en toe te passen.

Natuurpunt coördineert het veldwerk dat vooral door vrijwilligers wordt uitgevoerd, zowel van eigen studiegroepen als andere verenigingen. Het INBO analyseert die gegevens en rapporteert over de toestand en trend van deze soorten aan de Vlaamse en Europese overheid.

In totaal zullen 79 soorten worden opgevolgd: 25 planten, 10 libellen, 4 slakken, 4 zoogdieren, 5 amfibieën, 2 spinnen, 2 sprinkhanen, 11 dagvlinders en 2 kevers. Voor de 14 vleermuizensoorten wordt een gezamenlijke aanpak uitgewerkt, waarbij het beleid nauw betrokken wordt. De bestaande tellingen van algemene broedvogels (140 soorten), bijzondere broedvogels (70 soorten), schaarse broedvogels (30 soorten) en watervogels (108 soorten) worden voortgezet.

Meer info: